طبق آخرین آمار ، شیوع بیماری ام اس در کشور ما به ۵۱ بیمار به ازاء هر صدهزار نفر رسیده است که این آمار رو به افزایش است.

همچنین شیوع این بیماری در اصفهان ، تهران و دیگر مراکز استانها نسبت به شهرهای کوچک بیشتر است.

بیماری ام اس یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که مغز ، مخچه و نخاع را درگیر میکند و براساس محل درگیری ، علائم متفاوتی میتواند داشته باشد.
این بیماری در خانمها دو برابر آقایان ( البته در کشور ما خانها سه برابر آقایان درگیر می شوند) دیده میشود و شروع بیماری در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بیشتر است.
این بیماری به دو شکل دیده میشود.
* عود کننده – فروکش کننده :
در این نوع ، بیمار مبتلا به یک حمله بشکل اختلال در قسمتی از عملکرد بدن شده و بعد از مدتی ( با و یا بدون دارو ) تقریبا” به وضعیت قبل از بیماری بر میگردد و تعداد این حملات میتواند از چند حمله در سال تا یک حمله در طی چندین سال متغیر باشد.
* پیشرونده :
در این نوع بیماری ،اختلال ایجاد شده در بدن ( معمولا” بشکل ضعف در اندامهای تحتانی ) بطور پیشرونده ای بدتر شده و بیمار تقریبا”هیچگاه به وضعیت قبل از بیماری باز نمیگردد و این نوع نسبت به نوع قبلی پیش آگهی بدتری دارد.

علائمی که میتواند نشانه بیماری ام اس باشد بخصوص زمانی که این علائم در یک خانم جوان ایجاد شود:
👈 گز گز و مورمور اندامها .
👈 تاری دید ناگهانی و یکطرفه ویا دوبینی.
👈 ضعف یکطرفه بدن یا یک یا چند اندام بخصوص زمانی که بادرد همراه نباشد.
👈 سرگیجه شدید و عدم تعادل در راه رفتن.
👈 بی حسی یا گزگز یک نیمه صورت.
👈 خستگی زودرس.

👌 البته باید توجه داشت وجود این علائم صرفا” به معنی ابتلا به بیماری ام اس نمیباشد .