درمان دیسک بدون جراحی
درمان دیسک کمر بدون جراحی

بسیاری از افراد بر این باورند که درمان قطعی دیسک کمر با جراحی دیسک بوده و می توانند برای همیشه با کمردرد خداحافظی کنند و فعالیت های بدنیشان به زمان قبل از ایجاد دیسک کمر برگردد.
در حالیکه این تصور نادرست است و در بسیاری از موارد ، اولین اقدام برای درمان دیسک کمر ، روشهای غیر جراحی است.
✅ آمارهای دنیا نشان دهنده آن است که بیش از ۹۰ درصد دیسک های کمر بدون جراحی قابل درمان است.

البته زمانی که بیمار دچار بی اختیاری یا احتباس ادرار و مدفوع شود یا ضعف و لاغری پاها ایجاد شود باید جراحی را بعنوان یک گزینه درمان اولیه و مهم ، مد نظر قرار داد.

*️⃣ استراحت و پرهیز از فعالیت های سنگین

بخش مهمی از درمان دیسک کمر بدون جراحی بر عهده بیماران است و بیمار حتما باید استراحت را به عنوان جزیی مهم در درمان خود خصوصا در مراحل ابتدایی بیماری اجرا کند.
استراحت در ۳ روز اول بعد از ایجاد علایم دیسک کمر بسیار حیاتی است و درمراحل بعد استراحت نسبی می شود به گونه ای که به بیماران آموزش داده می شود که تا استانه درد و قبل از ایجاد ان کارهایی که برایشان ضرر ندارد را انجام دهند.
پرهیز از ایستادن طولانی مدت ، استفاده از توالت فرنگی ، اجتناب از برداشتن اجسام سنگین جزء مهمی از درمان در این مرحله است.

*️⃣ کمپرس گرم

برای درمان بیرون زدگی دیسک استفاده از گرما به منظور کاهش گرفتگی عضلانی و نقاط درد ناشی از فتق دیسک کمر توصیه می شود. علاوه بر آن گرما باعث افزایش جریان خون و نیز اکسیژن سلولی می شود و به درمان درد کمر کمک می نماید.
استفاده از حوله های گرم شده، کیسه آب گرم و نیز سایر گرما درمانی ها برای مراحل ابتدایی درمان در منزل به منظور التیام درد توصیه می شود.

*️⃣ تجویز دارو

داروی کمر درد بیشتر داروهای ضد التهاب، مسکن و شل کننده های عضلانی است که با نظر متخصص ، جهت بهبود علائم درد دیسک کمر توصیه می شود. استفاده از داروی دیسک کمر با دوز مناسب و به میزان مناسب قسمت دیگری از درمان را شامل می شود.
بیمار باید آموزش ببیند که دارو را به شکل موثر و در مدت مناسب حتی اگر درد و علایم ندارد مصرف کند.
گاهی متاسفانه بیماران فقط دارویی مانند دیکلوفناک را به عنوان مسکن و بدون توجه به دوز ضد التهابی ان مصرف می کنند و بعد که درد کمی ساکت شد همان فعالیت اشتباه را در مدت کوتاهی انجام می دهند تا مجددا درد ظاهر شود و بیمار مجددا علائم  دیسک کمر را تجربه کند.

*️⃣ پیاده روی

برای افرادی که مبتلا به بیرون زدگی  دیسک کمر می باشند بهتر است هر دو تا سه ساعت یک مرتبه برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی سطح همواری که فاقد شیب و فاقد چاله و پله و یا برآمدگی باشد پیاده روی کنید.
راه رفتن خود را تنها تا زمانی که احساس کمردرد نداشته باشید ادامه دهید. بنابراین از پیمودن مسافتهای طولانی که منجر به بروز  کمردرد در افراد مبتلا به  دیسک کمر می شود پرهیز نمایید.

*️⃣ استفاده از فیزیوتراپی

نقش فیزیوتراپی در بهبود دیسک کمر بسیار قابل توجه است.
احتمال دارد در حین معالجه و درمان دیسک کمر بدون جراحی ، پزشک معالج جلساتی از فیزیوتراپی برای بیمار در نظر بگیرد.
پس از معرفی بیمار برای درمان دیسک کمر بدون جراحی  به فیزیوتراپیست ، او بر اساس دستورات پزشک معالج ، برنامه خاص درمان دیسک کمر را برای بیمار آغاز می نماید.
در این برنامه درمانی ، اهداف درمان و شرایط کنونی بیمار تحت معالجه نیز در نظر گرفته می شود.
بر اساس افزایش آمادگی جسمی فرد آسیب دیده و نیازهای وی ، برنامه درمانی نیز تغییر می یابد.

👈 برنامه فیزیوتراپی به منظور درمان دیسک کمر بدون جراحی احتمالا یک یا تمامی درمانهای زیر را در بر می گیرد:

➖‌ درمان غیر فعال

در این مرحله بیمار در درمان بدون مشارکت یا با مشارکت اندک است. در این مرحله کارشناس فیزیوتراپی اقدام به ماساژ درمانی دیسک کمر، کشش و اولتراسوند برای بیمار در جهت درمان دیسک وی می نماید.

درمان فعال

در این مرحله از بیمار خواسته می شود که تمرینات درمانی خاصی جهت افزایش انعطاف، قدرت، هماهنگی و تعادل را انجام دهد تا بتواند در درمان بدون جراحی خود موثر واقع شود.

زیست مکانیک

در این مرحله به بیمار اصلاح وضعیت اندامی و نیز آموزش شیوه صحیح و ایمن حرکت دادن بدن انجام می شود تا او بتواند در درمان دیسک کمر خود کمک کننده باشد.

*️⃣ تزریق

پزشک متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات بر اساس معاینات انجام شده و عصب شناختی و نیز بررسی آزمایشهای و تصویرهای گرفته شده از بیمار نسبت به تشخیص محل فشار ریشه عصب مهره های کمری اقدام می نماید.
فشار وارد شده به عصب در دیسک بیرون زده باعث ایجاد التهاب و در نتیجه آن بروز کمردرد در بیمار می شود.
تزریق انجام شده در راستای کاهش کمر درد و پا  صورت گرفته و علاوه بر آن اطلاعات تشخیصی مهمی را در اختیار پزشک معالج قرار می دهد و بر اساس آن مشخص می شود که ریشه عصبی که به کمر درد دامن می زند کدام است.

*️⃣ استفاده از کمربند طبی

برای حمایت از عضلات کمر ، تسکین درد و یا ثابت نگه داشتن ستون فقرات، پزشک معالج استفاده از کمر بند را تجویز می نماید.
پزشک معالج بر اساس تشخیص خود و نیز برنامه درمانی اقدام به تجویز کمر بند خاصی می نماید.
شایان ذکر است که استفاده از کمر بند در بیماران مبتلا به دیسک کمر فقط باید بر اساس دستور پزشک و زمان استفاده از آن نیز محدود و آن هم بر اساس صلاحدید پزشک معالج انجام شود چرا که استفاده بیش از حد از کمر بندهای طبی نیز عوارض خاص خود را دارد و باعث تنبلی عضلات مربوطه می شود.

*️⃣ آموزش ورزش و ارگونومی

بلافاصله پس از کاهش درد بیمار درمان اصلی غیر جراحی دیسک کمر یعنی آموزش ورزش مناسب کمر و تغییر الگوی زندگی به بیماران آموزش داده می شود.
البته توجه کنید اگر تمام اقدامات فوق به شکل موثری صورت بپذیرد باز ممکن است درصدی از بیماران به درمان دیسک کمر بدون جراحی پاسخ  ندهند و مجبور به جراحی شوند.

*️⃣ ورزش های دیسک کمر

درمان غیر جراحی دیسک
ورزش های دیسک کمر

در درمان دیسک کمر بدون جراحی، استفاده از برخی حرکات اصلاحی به بیمار کمک می کند که به آسانی حرکت کرده و حس بهتری داشته باشد.
در هنگام شروع این حرکات اصلاحی و ورزش های دیسک کمر  امکان دارد درد کمر بیشتری احساس شود.
این امر تا حدودی طبیعی است اما بهتر است بیمار این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارد.
در دید اول ممکن است انجام تمرینات و ورزشهای دیسک کمر به نظر مشکل بیاید. اما بررسی ها نشان می دهند که هرچه توانایی انجام این ورزشها افزایش پیدا کند، درد و علائم مربوط به بیرون زدگی دیسک کمر نیز سریعتر بهبود خواهد یافت.
استفاده از دوچرخه ثابت و شنا نیز ورزشهای مفید در دیسک کمر می باشند.

*️⃣ کشش ستون فقرات

کشش ستون فقرات، نوعی درمان با رفع فشار است که فشار بر ستون فقرات را کاهش می‌دهد.
این روش  به صورت دستی و یا مکانیکی انجام میشود.
تکنیک کشش ستون فقرات برای درمان دیسک کمر و بسیاری از عوارض کمر که ممکن است باعث کمر درد گردد، استفاده میگردد.
متخصصان در این تکنیک با کشیدن ستون فقرات موجب صاف شدن ستون فقرات و بهبود توانایی بدن برای ترمیم خود می‌شوند.
استفاده از دستگاه های کششی مدرن و جدید که موجب باز شدن فشار از روی مفصل ها و به تبع ان کاهش فشار از روی دیسک ها می شود روشی بسیار موثر در درمان دیسک کمر می باشد.

آدرس مطب دکتر کاویانی متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات
Rating: 4.3/5. From 3 votes.